Cesiunea de contract

Art. 1315 alin. 1 Cod Civil, prevede că „O parte poate să îşi substituie un terţ în raporturile născute dintr-un contract numai dacă prestaţiile nu au fost încă integral executate, iar cealaltă parte consimte la aceasta”.

Cesiunea de contract

Reprezintă contractul încheiat între o parte (contractant cedent) a unui contract aflat în curs de executare (contract cedat) şi un terţ faţă de acest contract (contractant cesionar) prin care se convine la transmisiunea drepturilor şi obligaţiilor contractuale asupra şi faţă de contractantul din contractul iniţial (contractant cedat) şi care are ca efect atât transmisiunea acestor drepturi şi obligaţii, cât şi liberarea contractantului cedent, sub condiţia existenţei consimţământului contractantului cedat la această operaţiune.

Contactează Biroul Notarial Stoica Sebastian Eduard

Pentru informații suplimentare despre activitatea de notariat, acte necesare, tarife și taxe, urgențe și deplasări ne puteți contacta prin una din metodele de mai jos:

» Formular de contact notariat.stoica@gmail.com 0722.222.281

Din definiţia legală oferită de art. 1315 alin. (1) Cod Civil, rezultă că cesiunea de contract reprezintă o convenţie bilaterală încheiată între contractantul cedent şi contractantul cesionar. Întrucât însă, pentru a produce efecte juridice este necesar, cu excepţiile anume prevăzute de lege, conform art. 1315 alin. (2) Cod Civil, să se suprapună acestui acord şi consimţământul contractantului cedat, cesiunea de contract poate îmbrăca forma unui contract tripartit (poate fi o convenţie plurilaterală chiar). De regulă, cesiunea de contract este o convenţie bipartită, însă pentru a produce efecte faţă de un anumit terţ faţă de contractul de cesiune şi anume, faţă de contractantul cedat, este necesar consimţământul contractantului cedat. În mod excepţional, cesiunea de contract se realizează pe calea exprimării unei simple opţiuni sau prerogative legale, caz în care nici nu se mai pune problema încheierii unei cesiuni de contract şi în care ne îndepărtăm de definiţia legală a operaţiunii unde se vorbeşte de ipoteza în care „o parte poate să îşi substituie un terţ în raporturile născute dintr-un contract” .

Cesiunea de contract fiind un contract, trebuie să întrunească toate condiţiile de validitate ale contractelor. Cesiunea de contract se încheie valabil prin simplul acord de voinţă al părţilor, fiind un contract consensual. Cesiunea cu titlu oneros este validă şi îşi produce efectele între părţi, fără a fi necesară îndeplinirea vreunei condiţii de formă, exceptând situaţia în care legiuitorul cere o anumită condiţie de formă – art. 1179 alin. (2) Cod Civil.

Cesiunea contractului şi acceptarea acesteia de către contractantul cedat

Trebuie încheiate în forma cerută de lege pentru validitatea contractului cedat. Nerespectarea condiţiei de formă a cesiunii de creanţă atrage nulitatea absolută a întregii operaţiuni conform art. 1242 alin. (1) Cod Civil, care prevede că: „Este lovit de nulitate absolută contractul încheiat în lipsa formei pe care, în chip neîndoielnic, legea o cere pentru încheierea sa valabilă.”

» Formular de contact notariat.stoica@gmail.com 0722.222.281

Între părţi, efectul translativ al raportului obligaţional se produce şi acestea trebuie să aibă o conduită contractuală corespunzătoare acestei reguli. Obligaţia de garanţie se deduce şi ea din acelaşi principiu. Astfel, contractantul cedent, conform art. 1320 noul Cod Civil, garantează cesionarului validitatea contractului iniţial (adică îi garantează acestuia că drepturile şi obligaţiile ce fac obiectul convenţiei dintre aceştia sunt legal născute).

Conform art. 1318 alin. 1 Cod Civil „Cedentul este liberat de obligaţiile sale faţă de contractantul cedat din momentul în care substituirea îşi produce efectele faţă de acesta.” În consecinţă, contractantul cedat, din acest moment, nu va mai putea pretinde executarea obligaţiilor de către contractantul cedent, dar şi reversul este valabil – nici contractantul cedent nu va mai avea vreun drept contra contractantului cedat deoarece toate drepturile au fost transmise contractantului cesionar.

In ce priveşte creditorii cedentului şi cesionarului, aceştia pot ataca o potenţială cesiune făcută în frauda drepturilor lor prin acţiunea pauliană conform prevederilor art. 1562-1565 Cod Civil.

Creditorii cesionarului se vor putea îndrepta şi împotriva cedatului pe calea unei acţiuni oblice potrivit art. 1560-1561 Cod Civil. Creditorii cedatului ar putea solicita revocarea unei declaraţii frauduloase de acceptare a cesiunii de contract prin aceeaşi acţiune pauliană, după cum, pe cale oblică, s-ar putea îndrepta şi împotriva cesionarului pentru executarea obligaţiilor sau şi împotriva cedentului în cazul în care acesta nu a fost liberat de obligaţiile sale.

NOTARIAT STOICA S. EDUARD

Notar Public titular al biroului din cadrul Camerei Notarilor Publici Bucureşti şi membru al Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România.

Pentru rezolvarea imediată a cerințelor dumneavoastră, alegeți modalitatea de colaborare dorită dintre următoarele:

• PRIN EMAIL: Ne puteți scrie un e-mail pe adresa notariat.stoica@gmail.com prin care să solicitați documentul notarial de care aveți nevoie (procură, declarație, contract de vânzare sau altele). Este necesar să menționați în conținutul mesajului numele complet, actul pe care îl solicitați și numărul de telefon. Colegii noștri vor prelua informațiile și vă vor contacta în cel mai scurt timp pentru o programare.
  • LA TELEFON: – Ne puteți contacta telefonic, în timpul programului de lucru de luni până sâmbătă între orele 09:00 – 17:00, la numărul +40 722 222 281, iar echipa noastră vă va spune care sunt actele necesare pentru întocmirea înscrisului solicitat. De asemenea, se va programa și o întâlnire la unul din sediile noastre din București pentru ridicarea documentelor.
  • ONLINE: – Puteți să completați formularul clientului cu datele personale, atașat în secțiunea de contact a site-ului, sau ne puteți scrie pe WhatsApp ori puteți să luați legătura cu noi, în timp real, prin intermediul chat-ului de pe site.
  • LA SEDIU: Puteți să depuneți actele pentru solicitarea unui anumit înscris la sediul biroul notarial. În funcție de complexitatea documentului cerut, acesta se va elibera pe loc sau se va stabili o întâlnire pentru eliberarea lui.

Menționăm că indiferent de modalitatea prin care doriți să ne contactați, echipa noastră vă va solicita actele necesare pentru întocmirea înscrisului, scanate sau pozate clar cu telefonul mobil, pe adresa noastră de e-mail sau pe WhatsApp, pentru scurtarea timpului de așteptare pentru eliberarea documentelor notariale. Informațiile personale sunt gestionate în conformitate cu toate politicile referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal.

MOTIVELE PENTRU CARE SĂ ALEGEȚI O COLABORARE CU BIROUL NOTARIAL STOICA SEBASTIAN EDUARD:

• Avem program de lucru inclusiv sâmbăta, în intervalul 09 – 17:00.
  • La cerere, efectuăm deplasări în vederea încheierii actelor juridice doar pe circumscripția Tribunalului București.
  • Ne ocupăm de verificarea/înscrierea în Arhiva Reală de Garanții Mobiliare.
  • Colaborăm cu un traducător autorizat în peste 20 de limbi străine, care poate apostila și legaliza înscrisurile.
  • Programările și soluționarea procedurilor juridice sunt prioritare.
  • Dispunem de locuri de parcare în fața biroului notarial, destinate exclusiv clienților.
  • Biroul nostru este amplasat în Piața Romană, foarte aproape de stația de metrou, pe strada George Enescu nr. 27-29 în incinta Palatului UGIR, parter.
  • Obținerea în numele clienților prin delegații Biroului Notarial de la Instituțiile abilitate (Primărie, A.N.A.F., D.I.T.L., Auditori Energetici, etc.), documente necesare specifice întocmirii actului notarial (certificat fiscal, certificat de performanță energetică, certificat fiscal de la ANAF, diferite adrese de la Primăriile competente).
  • Posibilitatea de a achita onorăriile și toate taxele notariale prin intermediul oricărui mijloc de plată (card / P.O.S., transfer bancar, numerar).
  • Transmiterea documentelor notariale oriunde în țară după întocmirea acestora prin intermediul curieratului rapid.