În practica notarială, nu sunt puține situațiile în care solicitanții, părți în tranzacțiile imobiliare, fie sunt cetățeni români aflați sau domiciliați în alt stat, fie sunt cetățeni străini care din motive diverse, nu se pot prezenta la semnarea contractului de vânzare, de ipotecă etc și au nevoie de îndrumare, de informații clare și complete pentru a încheia o procură.

Ca de fiecare dată, la biroul notarial din sector 1 Bucuresti, Piața Romană,  beneficiezi de sprijin structurat și dedicat, exact, când și cum ai nevoie.

Astfel, în cele ce urmează, am detaliat pentru tine posibilitățile pe care le ai pentru a semna procura necesară, în așa fel incât  să fie un act ce va produce efecte juridice pe teritoriul României.

Dacă o parte, cetățean român, nu poate fi prezentă la semnarea actului, are posibilitatea de a împuternici o altă persoană prin:

  • procură autentificată de notarul public, pentru cei care se află în România, sau
  • procură autentificată la Ambasada/Oficiul Consular al României de pe teritoriul statului în care află,

În oricare din cele două situații,  procura originală va fi prezentată la data semnarii promisiunii de vânzare cumpărare şi/sau a contractului de vânzare şi ipotecă la biroul notarial.

Pentru a programa semnarea la Ambasadă/Consulat, este necesar sa accesezi site-ul respectiv și să verifici modalitatea de contact (dacă trebuie să îti faci un cont de utilizator pentru a transmite solicitarea/documentele, dacă programarea se face pe e-mail etc).

Ca informații generale din partea noastră (pentru că acestea se pot completa cu cerințe speciale și punctuale din partea Ambasadei), vei avea nevoie de:

  • actele de identitate ale proprietarilor, certificat de casatorie sau act de divort, act de partaj (dacă este cazul),
  • actul de proprietate al imobilului (necesar pentru procura de vânzare) intabularea sau extrasul de carte funciara (daca nu le deții, le poți solicita notarului cu care ai semnat achiziția),
  • fotocopie de pe actul de identitate al persoanei pe care o împuternicești,

De asemenea, este bine de știut că în procură poți solicita să fie precizat în mod expres prețul fix de vânzare sau de cumpărare, sau un preț minim de vânzare sau preț maxim de cumpărare, poți alege moneda de plată (dacă ești cumpărător) sau de încasare a prețului (dacă ești vânzător), se poate preciza contul tău sau contul mandatarului etc.

Pentru cetățenii străini aflați pe teritoriul altui stat, care nu pot fi prezenți la semnarea actului notarial în România, soluția clară, sigură și simplă este de a solicita autentificarea unei procuri în vederea vânzării, cumpărării  etc, la Consulatul țării de domiciliu. Este esențial și obligatoriu ca procura (PoA) să fie autentificată, nu certificată, legalizată sau supusă altei proceduri, actul va fi apostilat conform Convenției de la Haga (când este cazul), urmând sa fie tradus în România de către un traducator autorizat de Ministerul Justiției, după care notarul public va efectura legalizarea semnăturii traducătorului.

Dacă eşti cetăţean străin, dorești să semnezi o procură care urmează să fie folosită în alt stat şi nu cunoşti limba română scris, citit şi vorbit, te rugăm să ne comunici onest acest aspect, pentru că în această situaţie, la semnarea actului notarial este obligatorie şi prezenţa unui traducător autorizat de Ministerul Justiţiei, cu specimenul de semnătura depus în Registrul de Traduceri al biroului notarial.

În situaţia în care nu ai un traducător autorizat şi disponibil pentru semnare, noi vom solicita serviciile de traducere pentru ca actul tău notarial să fie semnat în siguranţă şi consimţământul să fie exprimat în cunoştinţă de cauză.

Reglementarea legală . Forma autentică obligatorie

În art. 1.301 din Codul civil, „Forma împuternicirii”, este reglementat principiul simetriei formelor și se prevede că împuternicirea nu produce efecte decât dacă este dată cu respectarea formelor cerute de lege pentru încheierea valabilă a contractului pe care reprezentantul urmează să îl încheie.

În titlul IX, „Diferite contracte speciale”, în cadrul reglementării contractului de mandat, art. 2.013 Cod civil, intitulat „Forma mandatului”, stipulează la alin. (2) că mandatul dat pentru încheierea unui act juridic supus, potrivit legii, unei anumite forme trebuie să respecte acea formă, sub sancţiunea aplicabilă actului însuşi.

Art 91 din legea 36/1995 republicată, prevede: „Părțile pot fi reprezentate la autentificare printr-un mandatar cu procură specială autentică, cu excepțiile prevăzute de lege. În această situație, notarul public este obligat să verifice în Registrul național notarial de evidență a procurilor și revocărilor acestora, iar în cazul constatării revocării acesteia va respinge cererea de autentificare.”

Apostilarea constă în aplicarea de către autorităţile competente ale unui stat semnatar al Convenţiei de la Haga, cu excepția celor care au încheiat acorduri bilaterale de suprimare a cerinței, a unei ştampile (Apostila) pe actele oficiale emise în ţara respectivă şi care urmează a fi prezentate pe teritoriul unui alt stat semnatar al Convenţiei, fiind practic o ștampilă sau un certificat care atestă autenticitatea semnăturii și a ștampilei de pe act, permițând acestuia să fie recunoscut într-un alt stat membru al convenției.

Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, Haga, 1961 o puteți găsi aici: https://www.hcch.net/en/instruments/conventions/status-table/?cid=41

Motivele pentru care să alegeți o colaborare cu Biroul Notarial Stoica S. Eduard:

  • Echipa noastră de consilieri juridici competenți are capacitatea de a prelua și instrumenta un volum generos de acte notariale. (Vezi echipa)
  • Recenziile online ale clienților noștri din motorul de căutare Google Maps, ne clasează în topul celor mai bine cotate birouri notariale atât din București cât și din țară.
  • Eduard S. Stoica a fost desemnat Notarul Anului în cadrul galei de REAL ESTATE 2021, acordat de “Investing in Property & Romanian Property Awards”.
  • Suntem alegerea clienților pe municipiul Bucureşti potrivit publicației Şoimii Legii și de asemenea  am fost nominalizați de către firmadeincredere.ro pentru anul 2020 în topul firmelor de prestări servicii cu publicul.
  • Oferim publicului posibilitatea de a ne transmite online pe adresa de e-mail contact@notariatstoica.ro sau pe formularul de contact, documentațiile necesare întocmirii actelor notariale, economisind astfel timpul clienților noștri, prezența acestora fiind necesară doar la semnarea actului în formă finală, moment în care vor aduce actele în original.
  • Obținerea unei cotații de preț se poate face prin intermediul formularului de vânzare - cumpărare.
  • Notarul Public titular a fost intervievat de către numeroase publicații de specialitate (Profit.ro, Wall-Street).
  • Notarul public se deplasează la sediile băncilor pentru semnarea actelor notariale.
  • Sediul biroului nostru notarial este ușor accesibil clienților, fiind situat în incinta clădirii de stat a palatului U.G.I.R din centrul capitalei - zona Piața Romană, la 2 minute de metrou, pe strada George Enescu nr. 27-29, sector 1.
  • Ne ocupăm de verificarea / înscrierea în Arhiva Reală de Garanții Mobiliare.
  • Programările și soluționarea procedurilor juridice sunt prioritare.
  • Locurile de parcare sunt disponibile în apropierea biroului notarial.
  • Prin delegații biroului notarial, putem obține în numele clienților documente necesare, specifice întocmirii actului notarial, de la Instituțiile abilitate (Primărie, A.N.A.F., D.I.T.L., Auditori Energetici, etc.) și diferite adrese de la Primăriile competente.
  • Clienții au posibilitatea de a achita onorariile și toate taxele notariale prin intermediul oricărui mijloc de plată (card / P.O.S., transfer bancar, numerar).

Pentru rezolvarea imediată a actului notarial, alegeți modalitatea de colaborare dorită dintre următoarele:

  • PRIN EMAIL: Ne puteți scrie un e-mail pe adresa contact@notariatstoica.ro prin care să solicitați documentul notarial de care aveți nevoie (procură, declarație, contract de vânzare sau altele). Este necesar să menționați în conținutul mesajului numele complet, actul pe care îl solicitați și numărul de telefon. Un consilier juridic va prelua informațiile și te va contacta rapid pentru o programare.
  • LA TELEFON: – Ne puteți contacta telefonic, în timpul programului de lucru de luni până vineri între orele 09:00 – 17:00, la numărul +40 722 222 281, iar echipa noastră vă va spune care sunt actele necesare pentru întocmirea înscrisului solicitat. De asemenea, se va programa și o întâlnire la sediul nostru din București pentru ridicarea documentelor.
  • ONLINE: – Puteți să completați formularul clientului cu datele personale, atașat în secțiunea de contact a site-ului, sau ne puteți scrie pe WhatsApp ori puteți să luați legătura cu noi, în timp real, prin intermediul chat-ului de pe site.
  • LA SEDIU: Puteți să depuneți actele pentru solicitarea unui anumit înscris la sediul biroul notarial. În funcție de complexitatea documentului cerut, acesta se va elibera pe loc sau se va stabili o întâlnire pentru eliberarea lui.

Menționăm că indiferent de modalitatea prin care doriți să ne contactați, pentru reducerea timpului de așteptare, echipa noastră vă va solicita actele necesare pentru întocmirea înscrisului, scanate sau pozate clar cu telefonul mobil, pe adresa noastră de e-mail sau pe WhatsApp. Informațiile personale sunt gestionate în conformitate cu toate politicile referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal.
Precizăm că, la semnarea actului este obligatoriu să prezentați documentele originale (act identitate, act proprietate și orice alt act v-a fost comunicat de notariat ca fiind obligatoriu în forma originală).

Keystone - Un reper unic în Real Estate

Privilegiul de a alege servicii juridice adaptate în jurul tău:

  • Suport juridic constant, rapid și clar în toate etapele procedurale,
  • Etape de lucru dinamice și status dosar în timp real,
  • Avantajul de a lucra exclusiv cu un consilier juridic coordonat de notarul public. Astfel, legătura permanentă cu o singură persoană, ce cunoaște toate detaliile dosarului tău, este un alt element de unicitate și bună coordonare,
  • Disponibilitate de deplasare la sediul băncii,
  • Proces transparent și costuri comunicate într-o formulă completă,
  • Analiza, evaluarea riscurilor și propunerea soluțiilor exacte,
  • Decizie de achiziție bazată pe siguranța preventivă tranzacțională, prin emiterea Due Diligence Juridic.