
Atunci când dreptul de proprietate va fi înstrăinat prin vânzare cumpărare, proprietarul are obligația legală de a prezenta în original certificatul fiscal obținut cu mențiunea pentru vânzare, în conformitate cu Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Certificatul fiscal se emite pe numele fiecărui coproprietar ( pe numele fiecărui soț, pe numele fiecărui moștenitor, pe numele fiecărui vânzător), atât pentru apartament cât și pentru toate cotele indivize deținute (teren aferent, alei, drum, spații comune identificate în actul de proprietate şi supuse impozitării).
Acesta se eliberează de Direcția Taxe şi Impozite Locale (de la locul situării apartamentului-imobilului) dacă toate taxele către bugetul local sunt achitate la zi şi există rol deschis pe numele fiecarui coproprietar.
Biroul nostru notarial poate obţine certificatul fiscal pentru imobilele din Municipiul Bucureşti, numai în baza împuternicirii proprietarilor, și sub rezerva ca toate taxele să fie achitate la zi, rolul să fie deschis atât pe numele tuturor copropritarilor cât și pentru toate accesoriile apartamentului/imobilului, actele de proprietate și actele de identitate să ne fie transmise în format clar si complet.
Suplimentar, în vederea eliberării certificatului fiscal pentru un imobil din sectorul 4, Direcţia Taxe şi Impozite Locale solicită şi contractul încheiat cu compania de salubrizare precum şi ultima chitanţă de plată a taxei de salubrizare, astfel încât avem rugămintea ca şi acestea să ne fie transmise.
Dacă sunt mai multi vânzători și doar unul dintre ei are rol fiscal deschis, este obligatoriu ca fiecare să meargă personal sau reprezentat de un mandatar (împuternicit cu procură specială notarială) la Direcția Taxe și impozite locale în vederea deschiderii rolului fiscal.
Pentru această situație se vor prezenta actele de proprietate originale, actul de identitate, intabularea pentru apartament cât și pentru accesorii/părți comune și se vor consulta cerintele specifice comunicate de Direcția de Taxe locale de la locul situării apartamentului (sector 1, 2, 3 etc).
Reglementarea legală
Potrivit art 159 alin (5) din Legea nr. 207/2015:
Pentru înstrăinarea dreptului de proprietate asupra clădirilor, terenurilor și a mijloacelor de transport, proprietarii bunurilor ce se înstrăinează trebuie să prezinte certificate de atestare fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligațiilor de plată datorate bugetului local al unității administrativ-teritoriale în a cărei rază se află înregistrat fiscal bunul ce se înstrăinează, potrivit alin. (2). Pentru bunul ce se înstrăinează, proprietarul bunului trebuie să achite impozitul datorat pentru anul în care se înstrăinează bunul, cu excepția cazului în care pentru bunul ce se înstrăinează impozitul se datorează de altă persoană decât proprietarul.
(6) Actele prin care se înstrăinează clădiri, terenuri, respectiv mijloace de transport, cu încălcarea prevederilor alin. (5), sunt nule de drept.
(7) Prevederile alin. (5) și (6) nu sunt aplicabile în cazul procedurii de executare silită, procedurii insolvenței și procedurilor de lichidare.
Dacă ai nevoie și de alte informații pentru toată procedura de vânzare, fie că ești vânzător fie că ești cumpărător, te invităm să accesezi secțiunea Ghiduri unde vei avea la dispoziție un îndrumar/ghid cu informații complexe structurate pe categorii ușor de accesat, sau să ne transmiți mesajul tău aici.
English
Română



