Atunci când cumperi un apartament, o casă sau un teren cu credit ipotecar, în ziua de semnare la notar nu se încheie doar contractul de vânzare-cumpărare, ci și contractul de ipotecă imobiliară. Prin ipotecă, banca sau un alt creditor își asigură dreptul de a urmări imobilul dacă ratele nu sunt plătite, fără ca tu să pierzi calitatea de proprietar cât timp îți respecți obligațiile.

Mulți viitori cumpărători caută informații despre „cum se cumpără un imobil cu credit ipotecar”, „ce înseamnă ipoteca pentru creditul ipotecar” și „ce acte trebuie la notar pentru credit”. Mai jos sunt explicați, pe scurt, pașii principali.

contractul de ipoteca

1. Cum se completează între ele contractul de vânzare, creditul și ipoteca

Într-o tranzacție de cumpărare cu credit ipotecar sunt, de obicei, trei contracte principale:

  • contractul de vânzare-cumpărare, prin care devii proprietar al imobilului;
  • contractul de credit, prin care banca îți pune la dispoziție suma necesară (integral sau parțial);
  • contractul de ipotecă imobiliară, prin care imobilul cumpărat sau un alt imobil este adus ca garanție pentru credit.

La notar, contractul de vânzare și contractul de ipotecă se semnează, în aceeași zi, astfel încât:

  • vânzătorul să își primească prețul;
  • cumpărătorul să își poată înscrie dreptul de proprietate;
  • banca să își poată înscrie ipoteca în cartea funciară.

Pentru o prezentare detaliată a vânzării la notar, poți consulta Ghidul pentru vânzarea unui imobil și articolul despre contractul de vânzare-cumpărare la notar.

2. Etapele principale până la semnarea contractului de ipotecă

În practică, pașii arată, în linii mari, astfel:

  1. Preaprobarea creditului la bancă
    Banca analizează veniturile tale și stabilește suma maximă pe care o poate finanța. Nu ai încă un contract de credit, dar știi care este bugetul aproximativ.
  2. Identificarea imobilului și înțelegerea cu vânzătorul
    Găsești imobilul, discuți prețul, avansul și data estimată pentru semnare. Dacă este nevoie, se poate încheia o promisiune de vânzare-cumpărare prin care se blochează tranzacția până la aprobarea finală a creditului.
  3. Transmiterea actelor la bancă și la notar
    Vânzătorul pune la dispoziție actele imobilului, care sunt analizate atât de bancă, cât și de notar. Este momentul potrivit să se verifice istoricul imobilului, eventualele ipoteci existente, interdicțiile, situația fiscală etc.
  4. Aprobarea finală a creditului și pregătirea contractelor
    După aprobarea dosarului, banca transmite la notar proiectul de contract de credit și instrucțiunile privind contractul de ipotecă. Notarul pregătește actele astfel încât, la semnare, toate drepturile și garanțiile să fie corect constituite.

3. Acte principale pentru contractul de ipotecă la cumpărare cu credit

Lista exactă de documente depinde de bancă și de situația imobilului, dar, în general, sunt necesare:

  • pentru cumpărător: act de identitate, documente privind starea civilă și, dacă este cazul, procură autentică pentru reprezentant;
  • pentru vânzător: actele de proprietate, documentația cadastrală și extras de carte funciară, certificat fiscal și, în anumite situații, certificat de performanță energetică;
  • pentru bancă: contractul de credit sau proiectul acestuia, aprobarea de credit, datele reprezentantului băncii;

Lista completă și explicațiile pe larg despre acte se regăsesc în Ghidul vânzătorului – acte necesare pentru înstrăinarea unui imobil și în articolul despre contractul de ipotecă pentru refinanțarea creditului.

contract ipoteca cumparare imobil

4. Avansul, plata prețului și rolul ipotecii

În tranzacțiile cu credit ipotecar:

  • avansul este, de regulă, plătit de cumpărător din fonduri proprii (direct vânzătorului, în condițiile agreate și cu respectarea limitelor legale privind numerarul);
  • diferența până la prețul total este achitată de bancă, conform instrucțiunilor prevăzute în contractul de credit.

Contractul de ipotecă reflectă suma totală garantată (de obicei valoarea creditului și accesoriile sale) și stabilește că imobilul cumpărat este grevat cu ipotecă până la stingerea datoriei integrale.

5. Cum te poate ajuta SPN STOICA S. EDUARD & ASOCIAȚII

Societatea Profesională Notarială STOICA S. EDUARD & ASOCIAȚII –te poate sprijini în toate etapele cumpărării cu credit:

  • verifică actele imobilului și situația juridică din cartea funciară;
  • colaborează cu banca pentru a integra corect clauzele din contractul de credit în contractul de ipotecă;
  • îți explică, într-un limbaj accesibil, ce înseamnă ipoteca pentru apartamentul sau casa pe care o cumperi;
  • îndeplinește formalitățile de înscriere a dreptului tău de proprietate și a ipotecii în cartea funciară.

Pentru întrebări sau pentru a trimite actele la verificare, ne poți scrie la contact@notariatstoica.ro, menționând că dorești să cumperi un imobil cu credit ipotecar.

Întrebări frecvente despre cumpărarea cu credit ipotecar

1. Ce înseamnă concret „cumpărare imobil cu credit ipotecar”?

Înseamnă că o parte din prețul imobilului este plătită dintr-un credit acordat de bancă, iar imobilul cumpărat (sau un alt imobil) este adus ca garanție prin contractul de ipotecă imobiliară semnat la notar.

2. Ce avans trebuie să am pregătit pentru creditul ipotecar?

Valoarea avansului este stabilită de bancă și depinde de produsul de creditare. Notarul nu stabilește procentul de avans, dar poate introduce în contractul de vânzare-cumpărare clauzele referitoare la sumele deja plătite și la cele ce urmează să fie achitate de bancă.

3. Pot să aleg alt imobil ca garanție pentru credit, nu chiar pe cel cumpărat?

În anumite situații, da. Banca poate accepta ca garanție un alt imobil (de exemplu, apartamentul părinților sau o altă proprietate a ta). În acest caz, contractul de ipotecă se va referi la imobilul folosit ca garanție, iar notariatul va verifica actele și situația juridică a acestuia.

Motivele pentru care să alegeți o colaborare cu Biroul Notarial Stoica S. Eduard:

  • Echipa noastră de consilieri juridici competenți are capacitatea de a prelua și instrumenta un volum generos de acte notariale. (Vezi echipa)
  • Recenziile online ale clienților noștri din motorul de căutare Google Maps, ne clasează în topul celor mai bine cotate birouri notariale atât din București cât și din țară.
  • Eduard S. Stoica a fost desemnat Notarul Anului în cadrul galei de REAL ESTATE 2021, acordat de “Investing in Property & Romanian Property Awards”.
  • Suntem alegerea clienților pe municipiul Bucureşti potrivit publicației Şoimii Legii și de asemenea  am fost nominalizați de către firmadeincredere.ro pentru anul 2020 în topul firmelor de prestări servicii cu publicul.
  • Oferim publicului posibilitatea de a ne transmite online pe adresa de e-mail contact@notariatstoica.ro sau pe formularul de contact, documentațiile necesare întocmirii actelor notariale, economisind astfel timpul clienților noștri, prezența acestora fiind necesară doar la semnarea actului în formă finală, moment în care vor aduce actele în original.
  • Obținerea unei cotații de preț se poate face prin intermediul formularului de vânzare - cumpărare.
  • Notarul Public titular a fost intervievat de către numeroase publicații de specialitate (Profit.ro, Wall-Street).
  • Notarul public se deplasează la sediile băncilor pentru semnarea actelor notariale.
  • Sediul biroului nostru notarial este ușor accesibil clienților, fiind situat în incinta clădirii de stat a palatului U.G.I.R din centrul capitalei - zona Piața Romană, la 2 minute de metrou, pe strada George Enescu nr. 27-29, sector 1.
  • Ne ocupăm de verificarea / înscrierea în Arhiva Reală de Garanții Mobiliare.
  • Programările și soluționarea procedurilor juridice sunt prioritare.
  • Locurile de parcare sunt disponibile în apropierea biroului notarial.
  • Prin delegații biroului notarial, putem obține în numele clienților documente necesare, specifice întocmirii actului notarial, de la Instituțiile abilitate (Primărie, A.N.A.F., D.I.T.L., Auditori Energetici, etc.) și diferite adrese de la Primăriile competente.
  • Clienții au posibilitatea de a achita onorariile și toate taxele notariale prin intermediul oricărui mijloc de plată (card / P.O.S., transfer bancar, numerar).

Pentru rezolvarea imediată a actului notarial, alegeți modalitatea de colaborare dorită dintre următoarele:

  • PRIN EMAIL: Ne puteți scrie un e-mail pe adresa contact@notariatstoica.ro prin care să solicitați documentul notarial de care aveți nevoie (procură, declarație, contract de vânzare sau altele). Este necesar să menționați în conținutul mesajului numele complet, actul pe care îl solicitați și numărul de telefon. Un consilier juridic va prelua informațiile și te va contacta rapid pentru o programare.
  • LA TELEFON: – Ne puteți contacta telefonic, în timpul programului de lucru de luni până vineri între orele 09:00 – 17:00, la numărul +40 722 222 281, iar echipa noastră vă va spune care sunt actele necesare pentru întocmirea înscrisului solicitat. De asemenea, se va programa și o întâlnire la sediul nostru din București pentru ridicarea documentelor.
  • ONLINE: – Puteți să completați formularul clientului cu datele personale, atașat în secțiunea de contact a site-ului, sau ne puteți scrie pe WhatsApp ori puteți să luați legătura cu noi, în timp real, prin intermediul chat-ului de pe site.
  • LA SEDIU: Puteți să depuneți actele pentru solicitarea unui anumit înscris la sediul biroul notarial. În funcție de complexitatea documentului cerut, acesta se va elibera pe loc sau se va stabili o întâlnire pentru eliberarea lui.

Menționăm că indiferent de modalitatea prin care doriți să ne contactați, pentru reducerea timpului de așteptare, echipa noastră vă va solicita actele necesare pentru întocmirea înscrisului, scanate sau pozate clar cu telefonul mobil, pe adresa noastră de e-mail sau pe WhatsApp. Informațiile personale sunt gestionate în conformitate cu toate politicile referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal.
Precizăm că, la semnarea actului este obligatoriu să prezentați documentele originale (act identitate, act proprietate și orice alt act v-a fost comunicat de notariat ca fiind obligatoriu în forma originală).

Keystone - Un reper unic în Real Estate

Privilegiul de a alege servicii juridice adaptate în jurul tău:

  • Suport juridic constant, rapid și clar în toate etapele procedurale,
  • Etape de lucru dinamice și status dosar în timp real,
  • Avantajul de a lucra exclusiv cu un consilier juridic coordonat de notarul public. Astfel, legătura permanentă cu o singură persoană, ce cunoaște toate detaliile dosarului tău, este un alt element de unicitate și bună coordonare,
  • Disponibilitate de deplasare la sediul băncii,
  • Proces transparent și costuri comunicate într-o formulă completă,
  • Analiza, evaluarea riscurilor și propunerea soluțiilor exacte,
  • Decizie de achiziție bazată pe siguranța preventivă tranzacțională, prin emiterea Due Diligence Juridic.