
În segmentul real estate precum și în contextul economisirii energiei, al reducerii amprentei de carbon în clădiri / limitării emisiilor de dioxid de carbon și al protecției mediului, certificatul energetic a devenit un document esențial în tranzacțiile imobiliare, atât pentru vânzători, cât și pentru cumpărători, prezentarea lui fiind nu doar cu titlu de recomandare, ci obligatorie.
Prin urmare, să înțelegem de ce este necesar certificatul energetic și când are un caracter obligatoriu.
Performanța energetică este calculată de la A (foarte eficientă) și până la G (ineficientă), astfel că certificatul energetic reprezintă pentru cumpărător/dobânditor o imagine tehnică și un reper important cu privire la costurilor energetice pe care le va suporta ulterior achiziției imobilului, putând lua decizii informate.
Certificatul se elaborează şi se eliberează de către auditorul energetic pentru clădiri şi este valabil 10 ani de la data eliberării (dată înscrisă în document), cu excepţia situaţiei în care, pentru clădirea/unitatea de clădire la care există certificat în valabilitate, se efectuează lucrări de renovare majoră care modifică consumurile energetice ale acesteia.
Certificatul se elaboreaza pentru categoriile de clădiri prevăzute la art. 7 alin. (1) (din Legea 372/2005 republicată) şi unităţile acestora, care se construiesc, se vând, se închiriază sau sunt supuse renovărilor majore și cuprinde valori cu privire la consumurile de energie primară şi finală, inclusiv din surse regenerabile de energie şi emisiile de dioxid de carbon ( CO2 ).
De asemenea, precizăm că imobilele ce urmează să fie achiziționate prin programul Noua Casă, trebuie să fie încadrate în una din clasele de eficiență energetică A, B sau C.
Reglementare legală
Art. 22. Legea 372/2005 republicată prevede:
(1) Pentru clădirile sau unităţile de clădire care se vând sau se închiriază, investitorul/proprietarul/administratorul este obligat să pună la dispoziţia potenţialului cumpărător sau chiriaş, după caz, anterior perfectării contractului, o copie de pe certificat, astfel încât acesta să ia cunoştinţă despre performanţa energetică a clădirii/unităţii de clădire pe care urmează să o cumpere/închirieze, după caz.
(2) La încheierea contractului de vânzare-cumpărare, proprietarul are obligaţia de a transmite certificatul, în original, noului proprietar.
(3) La data înregistrării contractului de vânzare-cumpărare, respectiv de închiriere, proprietarul are obligaţia de a depune la organul fiscal competent o copie de pe certificat, iar originalul va rămâne în posesia proprietarului.
(4) Contractele de vânzare-cumpărare încheiate fără respectarea prevederilor alin. (1) sunt supuse nulităţii relative, potrivit prevederilor Codului civil.
Cine emite certificatul energetic?
Certificarea şi auditarea energetică a clădirilor se realizează de către auditorii energetici pentru clădiri, atestaţi de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, în calitate de autoritate competentă în domeniul construcţiilor.
Auditorii energetici pentru clădiri şi experţii tehnici atestaţi îşi desfăşoară activitatea ca experţi independenţi, persoane fizice autorizate sau ca angajaţi ai unor persoane juridice, conform legislaţiei în vigoare. Lista auditorilor energetici pentru clădiri atestaţi este publicată pe pagina de internet a Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei.
Lipsa certificatului energetic (precum și neprezentării altor acte cu caracter obligatoriu ) la momentul vânzării/înstrăinării va duce la amânarea tranzacției imobiliare.
Pentru că în tot procesul juridic de tranzacționare și conduita vânzătorului este esențială, neprezentarea documentelor obligatorii pentru autentificarea vânzării, nu va avea ca efect doar amânarea semnării ci va influența negativ și percepția cumpărătorilor, constituind o lipsă de responsabilitate, organizare și transparență din partea proprietarului, toate acestea fiind aspecte tot mai prețuite, tot mai valorizate în zona real estate…și nu numai.
Atât în contextul juridic cât și în contextul schimbărilor climatice, certificatul energetic este esențial deoarece ne ajută să luam decizii informate privind achiziția și să înțelegem impactul clădirii asupra mediului, acestea fiind subiecte din ce în ce mai importante pentru noi toți.
Pentru alte informații esențiale cu privire la întregul proces de achiziție /vânzare, accesează articolele noastre din secțiunea Contracte sau contactează-ne pe e-mail contact@notariatstoica.ro sau discută cu un consilier +40 722 222 281.
English
Română



